Heeft stress effect op je stem en zo ja hoe kun je dit reguleren?

De afgelopen weken heb ik veel stress gehad en ook flink wat feestjes. Ik merk nu steeds dat ik mijn stem niet kan gebruiken zoals ik wil. Ik kom steeds adem te kort of dingen komen er hoger uit dan ik had gewild. Wat is hier aan te doen en gaat het weer over? En komt het uberhaupt door stress?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Stress verminderen

Antwoorden (2)

Dat kan zeker. Feestjes gaan vaak gepaard met hard praten (door de muziek), laat gaan slapen en soms ook in een rokerige omgeving zitten. Allemaal dingen die niet goed zijn voor je stem.
Laat slapen en veel stress is ook niet goed voor je weerstand, waardoor je eerder last van je keel kan krijgen (zere keel, keelontsteking en dergelijke).
Probeer dus iets minder te feesten, op tijd te gaan slapen, je stress te verminderen en voldoende groente en fruit enzo te eten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, tsja even geen feestjes en goed uitrusten.
Stress heeft invloed op je stem. Je kunt dit beïnvloeden Door stress te vermijden. Desnoods enkele dagen voor een happening wat valeriaan te neme.n en je af te sluiten voor extra stressfactoren. Op een podium of voor publiek kom je van stress af Door het regelmatig te doen en Door contact te maken met enkele personen in het publiek.
Van te voren mediteren helpt
van tevoren niet of heel weinig licht eten. Liefst geen vlees.
Neem geen mensen mee die er goed in zijn vlak van tevoren over een zwaar onderwerp te beginnen.
Bedenk dat je voor een vriend praat of zingt en daar niks bijzonders aan is.
Tenslotte : blijf menselijk. Mensen vinden je sympathieker als je gewoon je zelf blijft. Fouten maken hoort erbij. Als je van jezelf fouten mag maken gaat het eerder perfect dan wanneer je erop gaat Letten.

Je ziet dat ik wat voorbeelden uit de kast heb getrokken. Het is me niet helemaal duidelijk waar je je stem zonder stress voor nodig hebt. Vandaar. Succes!